HASTA HAKLARI GÜNÜ
“Hasta
Hakları; ‘hasta ve sağlıklı olarak’ sağlık hizmeti alan kişilerin
sağlık kuruluşları ile sağlık personeli karsısındaki haklarını tarif
eden bir kavramdır.”
Hipokrat’tan bu yana hasta-hekim ilişkisi güven ve gizlilik esasına dayanmış, “kutsallık” taşıyan bir ilişki olarak yaşanmıştır.
Bu tanımlama, hasta-hekim ilişkisinde hekimi “doğal ve kutsal otorite”
olarak belirleyici kılmısır. Son yıllarda tip bilgisindeki artis ve
hekimlik mesleğindeki ileri uzmanlaşma düşünüldüğünde, hızla hastaların
aleyhine gelişen bir bilgi eşitsizliği yaşanmaktadır. Hasta bir sağlık
kurulusunun kapısından adımını attığı andan itibaren hiç bilmediği bir
dünyaya girmiş olur. Hem bedenen, hem de fikren güçsüz durumdadır.
Hasta Hakları nedir?
Hasta Hakları; ‘hasta ve sağlıklı olarak’ sağlık hizmeti alan kişilerin
sağlık kuruluşları ile sağlık personeli karsısındaki haklarını tarif
eden bir kavramdır. Bir gereksinim olarak doğduğu için; hasta haklarının
karşılıklı olarak hekim, hasta ve sağlık kurulusu arasındaki ilişkileri
düzenleyen ilkeler bütünü olduğunu söyleyebiliriz.
Hasta Hakları Birimi hangi amaca hizmet eder?
Hasta haklarının temel amacı, ‘güçsüz’ konumdaki hastanın toplumsal açıdan güçlendirilmesi ve desteklenmesidir. Bu noktada hasta haklarının, hastalarla sağlıkkuruluşlarını ve sağlık personelini karşıkarşıyagetireceği gibi bir yanlışanlaşılmanın giderilmesi gerekir. Amaç yan yana interaktif bir sağlık hizmetinin sağlanmasıdır.
HASTA HAKLARI
Hizmetten Genel Olarak Faydalanma Hakkı
Hastanemizden
hizmet talep eden hastalarımız, adalet ve hakkaniyet ilkeleri
çerçevesinde sağlıklı yaşamanın teşvik edilmesine yönelik faaliyetler ve
koruyucu sağlık hizmetlerinden faydalanma hakkına sahiptir.
Bilgilendirilme ve Bilgi İsteme Hakkı
Hastalarımızın
verilen her türlü hizmet ve imkânın neler olduğunu öğrenmeye, sağlık
durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü ve yazılı isteme hakkı vardır.
Sağlık Kuruluşunu, Personelini Seçme ve Değiştirme Hakkı
Hastalarımızın;
tâbi olduğu mevzuatın öngördüğü usul ve şartlara uyulmak kaydı ile
sağlık kurum ve kuruluşunu seçme ve seçtiği sağlık kuruluşunda verilen
sağlık hizmetinden faydalanma hakkına sahiptir. Sağlık hizmeti verecek,
vermekte olan doktorların ve diğer sağlık çalışanlarının kimliklerini,
görev ve unvanlarını öğrenmeye, seçmeye ve değiştirmeye hakkı vardır.
Mahremiyet Hakkı
Hastalarımızın
mahremiyetine saygı gösterilmesi esastır. Gizliliğe uygun bir artamda
her türlü sağlık hizmeti almaya hakları vardır.
Tedaviyi Reddetme, Durdurma ve Rızasının Aranması
Hastalarımızın
tedaviyi reddetmeye, durdurulmasını istemeye, tıbbi müdahalelerde
rızasının alınmasına ve rıza çerçevesinde hizmette faydalanmaya hakkı
vardır.
Güvenli Ortam Hakkı
Hastalarımızın sağlık hizmetini güvenli bir ortamda almaya hakkı vardır.
Dini Vecibeleri Yerine Getirebilme Hakkı
Hastalarımızın,
hastanemizin imkânları ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler
çerçevesinde, dini vecibelerini yerine getirmeye hakkı vardır.
İnsani Değerlere Saygı Gösterilmesi, Saygınlık Görme ve Rahatlık Hakkı
Hastalarımıza
saygı, itina ve ihtimam gösterilerek güler yüzlü, nazik, şefkatli bir
ortamda, her türlü hijyenik şartlar sağlanmış, gürültülü ve rahatsız
edici bütün etkenlerden arındırılmış bir sağlık hizmeti almaya hakkı
vardır.
Ziyaret ve Refakatçi Bulundurma Hakkı
Hastanemizce
belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ziyaretçi kabul etmeye,
doktorunun uygun görmesi halinde refakatçi bulundurmaya hakkı vardır.
Müracaat, Şikâyet ve Dava Hakkı
Hastalarımız haklarının ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikâyet ve dava hakkı vardır.
HASTA VE AİLESİNİN SORUMLULUKLARI
Bilgi Verme Sorumluluğu
Hastalarımız
mevcut şikâyetlerini, geçirdikleri hastalıklarını, hastaneye yatırılıp
yatırılmadıklarını, uygulanan tedavilerini, kullandıkları ilaçlarını,
sağlıkları ile ilgili konularda doğru ve tam bilgi vermelidir.
Önerilere Uyma Sorumluluğu
Hastalarımız ilke olarak, tedavisinden sorumlu yetkili doktorlar tarafından önerilen tedavi planına uymakla yükümlüdür.
Planlanan Tedaviyi Reddetme Sorumluluğu
Hastalarımız tedaviyi reddetme ya da doktorunun talimatlarına uymaması halinde doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.
Tetkik ve Tedavi Giderlerini Ödeme Sorumluluğu
Hastalarımız,
hastanemize müracaat aşamasında, sağlık giderlerinin ne şekilde ve
hangi kurum ya da kuruluştan karşılanacağını bildirmelidir. Tedavi
nedeni ile yapılan uygulamalar için ödemesi gereken miktarı, kurumun
belirlediği süre içinde ödemekle yükümlüdür.
Ücretsiz tedavi hakkı olanlar, bu haklarını belgelerle kesinleştirmelidirler.
Sağlık Kuruluşu Kural ve Uygulamalarına Uyma Sorumluluğu
Hastalarımız, tedavi ve davranışı ile ilgili, hastanemiz kural ve uygulamalarına uymalıdır.
Saygı Gösterme Sorumluluğu
Hastalarımız
diğer hastalarımız ile personellerimizin haklarını dikkate almak
zorundadır. Hastalarımız hastanemiz içindeki hastaları tehlikeye sokan
gürültü, duman ve ziyaretçi sayısının fazlalığı gibi durumlarda hastane
yönetiminin alacağı tedbirlere uymalıdır.
Bulaşıcı Hastalığı Bildirme Sorumluluğu
Bulaşıcı
hastalık şüphesi ya da teşhisi olan hastalarımız, yetkili doktorunun
çıkmasında sakınca olmadığını belirten izni olmadıkça, taburcu olmayı
talep etmemelidir.
Uygunsuz İstekte Bulunmama Sorumluluğu
Hastalarımız,
yetkili doktorunca uygun görülmeyen ve tedavi planında bulunmayan
herhangi bir ilacın verilmesini ya da uygulama yapılmasını talep
etmemelidir.
Ziyaretçi Kurallarına Uyma Sorumluluğu
Hastalarımız ziyaretçilerini, hastanemiz tarafından belirlenen kurallar çerçevesinde kabul etmelidir.
Tazmin Etme Sorumluluğu
Hastalarımızdan
kusurlu kullanım veya kasıtlı olarak hastanemizin demirbaş veya sarf
malzemelerine verdiği zarar ve ziyan tazmin edilir.